Komunikaty z podtekstem agresywnym

            Asertywna komunikacja opiera się na szacunku dla granic obu stron, rodzica i dziecka. Prowadzi do porozumienia, bez wygranych i przegranych. Co ważne, komunikacja to przekazywanie informacji nie tylko za pomocą słów, ale przede wszystkim poprzez intonację głosu, spojrzenie, wyrazem twarzy, postawę ciała. Nie do końca jesteśmy w stanie kontrolować to wszystko, dlatego tak ważna jest autentyczność.
           Spełniony, zadowolony, zrelaksowany rodzic wysyła całą swoją osobą sygnały spokoju i bezpieczeństwa. Sfrustrowany czy zirytowany generuje napięcie i dziecko doskonale to wyczuwa. Nie potrzeba słów.
       Nad treścią wypowiadaną słowami też nie do końca mamy kontrolę, nie zdajemy sobie sprawy, jakie mogą nieść podtekst. Jest wiele powszechnie używanych komunikatów z podtekstem agresywnym, które budzą w rozmówcy złość, niechęć, strach, poczucie winy lub inne emocje blokujące porozumienie.

Grzechem głównym jest stosowanie komunikatu „Ty”.

 

Komunikat „ty”

  • ty nigdy… ty zawsze

  • ty źle robisz… źle myślisz

  • ty jesteś leniwy, niestaranny, nieuważny, niegrzeczny itp.

  • przez ciebie

Taki sposób komunikacji atakuje i narusza cudze granice, tym samym powoduje u rozmówcy poczucie niesprawiedliwości, niezrozumienia, naruszania granic. Jest odbierany jako atak, więc może wyzwalać reakcję agresywno-obronną.
Może zawierać różne bariery komunikacyjne:
  • generalizowanie („Bo ty zawsze się spóźnisz”),
  • obwinianie („Przez ciebie się zdenerwowałam”),
  • krytykowanie („Bo ty nie potrafisz tego zrobić”),
  • ocenianie („Ty jesteś niestaranny”),
  • porównywanie („Ty nie umiesz tego tak jak Kasia”).
Takie komunikaty uniemożliwiają porozumienie.
  • Komunikaty pozornie żartobliwe – inaczej mówiąc, żarty cudzym kosztem, często okraszone niby-usprawiedliwieniem: „No co, na żartach się nie znasz?”. Mogą zawierać:
  • ironię,
  • sarkazm
  • lub wyśmiewać kogoś.
Powodują u dziecka uczucie przykrości, wstydu, złości, zażenowania. Wywołują reakcje agresywno-obronne lub wycofanie z kontaktu.
  • Komunikaty „nie wprost, sugerujące coś, np.:
  • obrażanie się,
  • milczenie (nieodzywanie się),
  • demonstrowanie pokrzywdzenia.
Mają na celu wzbudzenie u dziecka poczucia winy i rzeczywiście je wywołują, ale też powodują złość i wrogość.
  • Zakłócenia w odbiorze informacji – wywołują poczucie niezrozumienia, niechęci, smutku. Przykładowe zakłócenia:
  • przerywanie wypowiedzi,
  • dopowiadanie swoich kwestii,
  • brak kontaktu wzrokowego,
  • pouczanie, moralizowanie,
  • niesłuchanie,
  • „mowa ciała” sugerująca brak zainteresowania,
  • domyślanie się bez dopytania,
  • podawanie prawidłowych odpowiedzi („Mogłaś mu odpowiedzieć, że…”).
Powodują w dziecku poczucie, że nie jest rozumiane, że nie jest ważne, obniżają jego samoocenę. Dziecko traci chęć do rozmowy, unika kontaktu.
Warto zatem zaobserwować i być może zweryfikować swój sposób komunikowania się – bo niewielka pozornie zmiana może przynieść wielkie korzyści 🙂
Agnieszka Wróbel